fredag 6. november 2009

Gudenes drikke - Mjød

Mange kjenner til mjød som det som vikingene drakk, det er en vin laget av honning.
Den kan bli ganske sterk.

Rett nok kan man få kjøpt mjød på statens kontrollerte og fordyrende mellomledd, også kjent som Vinmonopolet, men siden de færreste pol har mjød på lager må du regne med ca en ukes ventetid hvis du skal kjøpe den der.

Så jeg lager selv.
Det har jeg gjort i noen år nå.
Min erfaring er at mjød som jeg lager selv bør stå et år for å bli god. Så langt har jeg ikke klart å få meg til å lage det slik at jeg alltid har klar mjød i huset, da jeg ikke får somlet meg til å flytte mjøden fra dunk til flaske før den er klar, så begynner jeg å prøvesmake..
Resultatet er jo at jeg smaker raskere enn det tar å brygge og vente på neste posjon.

Ja, jeg har jobbet med mjød i dag også. Det er en et par uker siden den var ferdig med å gjære nå, den har blitt stukket om, dvs at jeg har silt ut urenheter o.lign for en stund siden.
I dag har jeg tatt mjøden over fra en stor dunk over i mindre kanner, slik at det er lettere å riste ut evt. kullsyre, samt at det er lettere å oppbevare inn i huset, da den ikke tar så mye plass.

Det er spesielt en oppskrift jeg er fornøyd med, og den deler jeg med dere:

Mjød

Foruten vanlig utstyr til vinlaging så trenger du:
24 bokser honning a 425 gram (10,2 kg)
1 pose hetvingjær, f.eks portvinsgjær
Kokt vann.

1. Start
Start med å lage gjærkultur som anvist på gjærposen, vanligvis skal innholdet av posen helles i to dl kokt og avkjølt vann (Ca 30 ºC), for så å ristes kraftig.
Her kan du f.eks bruke en vannflaske, og så skal den stå i fem - seks timer og rystes med jevne mellomrom. Hvis du ikke har kjøpt inn hetvinsgjær, så kan du bruke vanlig tørrgjær. Alkoholprosenten skal visst bli noe lavere..

2. Koking
Kok opp 6 liter vann med 10 bokser honning (4,25 kg) , det skal ikke fosskoke, men småkoke. Når det koker, ta lokket av kjelen og fjern skummet med jevne mellomrom. La koke en drøy halv times tid, til all honningen er løst opp i vannet. Bruk gjerne en tesil for å fjerne skummet.
Du bør være ved kjelen hele tiden, det hender at det koker over. Av egen erfaring kan jeg fortelle at dette er noe herk å fjerne etterpå.
Hvis du ikke har en stor nok kjele, del opp posjonen. Litt mer komplisert, men fullt ut mulig.Når alt er kokt ferdig, la det kjøle seg ned til ca 30 ºC, hell det over i mjødballongen (eller en grei og godt rengjort plastkanne).
Tilsett så gjærkulturen som du lagde til å begynne med, sørg for at det blir godt blandet ut. De første dagene bør du riste ballongen hver dag, etterhvert kan det gå lengere tid mellom omristningene.
Etter en 14 dagers tid koker du så opp ti liter vann sammen med resten av honningen, på samme måte som sist, vente til det er avkjølt til ca 30 ºC og hell det over i ballongen.
Til slutt så etterflyller du med kokt og avkjølt vann til den blir full.
Hvis du har en ballong av standard størrelse, slik som meg, så har du nå ca 25 liter.

Husk at du må riste godt for å få dette blandet, la den så stå å boble til det ikke gjærer mer.
I de neste 1 1/2 til 2 1/2 månedene må du huske å riste ballongen jevnlig.(Ja, det tar tid, men det er verd det.)

Hvis du vil, kan du lage alt på en gang, det gjør gjøringen litt langsommere.

Oppbevar mjøddunken på et mørkt og helst kjølig sted.

3. Omstikke
Når gjæringen er ferdig skal du omstikke mjøden.
Dette betyr at du nå skal ha mjøden over på en ren ballong, og du skal ikke ha med bunnfallet.*

Denne ballongen kan nå settes på et kjølig sted, f.eks en garasje, kjeller el.lign.
Nå skal den bare stå rolig, det kan nå ta fra to måneder til et år før mjøden er fullstendig gjennomsiktig og klar gyllen.
Her kan det nevnes at allerede når mjøden er ferdig med å gjære (det bobler ikke lenger) så kan den drikkes, men den blir mye bedre ved å la den få hvile en stund.
Mjød som er lagret blir bare bedre og bedre.

*Bunnfallet kan du, hvis du føler for det, helle over på en egen liten flaske. Dette inneholder såpass mye gjærstoffer at du kan bruke det neste gang du lager mjød, i allefall hvis det ikke er så lenge til. Vet ikke hvor lenge det er brukbart.

4.Smakstilsetning
Den mjøden som er nevnt over er ren og god mjød. Hvis du ønsker å krydre mjøden din, bør du gjøre det allerede i starten.
Slik lager du din mjødkrydder: Du lager en sterk te av det du vil krydre mjøden med, det helles i ballongen sammen med den første porsjonen, før du tilsetter gjærkulturen. Husk at det ikke må være over 30 ºC.5.


6) Alkoholprosent
Jeg fant denne formelen for å kunne beregne % selv:
Anntall liter brygg * Den % du ønsker *20.25 * 1,25 = Mengde honning i gram.Siden alle vet at 1000 gram = 1 kg burde det være enkelt å regne ut.
Eksempel: Jeg vil ha 20 liter mjød med 15 % alkohol.Det blir da:20*15*20,25*1,25= 7593,75 gram, dvs 7,5 kg honning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter alltid pris på en kommentar. ;)