fredag 11. desember 2009

Julebordtider

Ja, nå er vi i desember, årets siste måned.

Som barn følte jeg at det alltid var vinter og masse snø.
Nå er desember en måned hvor alt i utgangspunktet er mørkt, det er vått og trist ute.
Snø ser vi ikke, selv når vi pusser brillene våre.

Som voksen får man også en annen opplevelse av desember.

Julebord.

Ingen vei utenom, desember er julebordtid.

Og det er koslig det. En måned hvor man treffer venner, kollegaer og andre, hvor man spiser god mat og får i seg god drikke - i et godt lag.

Jeg tror vi trenger en slik oppmuntring til tider.

Det er slutten av året, vi får lite dagslys.
En kan fort bli deprimert av mindre, og i alle fall så merker de fleste at humøret ikke er like strålende som i julivarmen.

Men det var ribbe og medistertiden jeg snakket om.
Vi fester for glede, vi spiser og drikker oss glade i denne desembertiden.

Det er ikke mange julebord jeg deltar i.
Helst et eller to, og jeg trives virkelig da.

Den eneste ulempen med julebord er dagen derpå..

For inntak av Bacchus glede gir gjerne litt promille.
Det viser seg at nesten 10 % av de som blir tatt i promillekontroll i desember ikke er klar over at de har promille.

Kansje det kan være lurt å innvistere i en promillemåler?

De koster fra kr 1 000.- og jeg tror det er langt bedre enn bot, fengsel og fravær av førerkort..

Ha det trivelig på julebord da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter alltid pris på en kommentar. ;)